Show simple item record

dc.contributor.authorTramontano, Marcelo
dc.contributor.authorBenevente, Varlete
dc.contributor.authorMarques, Sonia
dc.date.accessioned2021-08-08T19:24:38Z
dc.date.available2021-08-08T19:24:38Z
dc.date.issued2005-11-01
dc.identifier.issn8588341050
dc.identifier.urihttp://projedata.grupoprojetar.ct.ufrn.br/dspace/handle/123456789/1393
dc.descriptionTrabalho apresentado em Mesa Redonda no Seminário Projetar 2005 - Riopt_BR
dc.description.abstractAbstract This paper aims at discussing on possibilities of the use of the so called information and communication technologies (ICT) in learning processes of architecture design through the Internet, known as virtual design studio (VDS). The results of four VDS experiences will be considered: International Design Studio (2002), Inhabiting the City (2004), RP_UB (2005) and UdeM (2005), all structuralized around the Habitation theme. Each one of these experiences had specific criteria and proper rules, keeping similarities and important recurrences with the others as well. Three categories of analysis are proposed for the brief reading presented here: 1. The virtual design studio as an academic course: teachers, students, teams, 2. Hardware and software: the role of the media and the debatable infrastructure, and 3. The didactic-pedagogical aspects. Resumo Esse artigo visa a refletir sobre possibilidades de uso das chamadas tecnologias de informação e comunicação em processos de ensino de projeto de arquitetura, em particular através da internet, no formato conhecido como ateliê virtual de projeto. Para isso, serão utilizados resultados de quatro experiências de ateliê virtual, a saber: International Design Studio (2002), Habitar a Cidade (2004), RP_UB (2005) e UdeM (2005), todos estruturados em torno da temática Habitação. Cada uma dessas experiências apoiou-se em critérios específicos e regras próprias, mas guarda similaridades e recorrências importantes com as demais. As categorias de análise estabelecidas para a breve leitura que aqui se propõe são: 1. O ateliê virtual como disciplina: professores, alunos, equipes, 2. Hardware e software: o papel do meio e a infra-estrutura discutível, e 3. Os aspectos didático-pedagógicos.pt_BR
dc.description.sponsorship-pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherPROARQ/UFRJpt_BR
dc.subjectExperiência de Ensinopt_BR
dc.subjectProjetopt_BR
dc.titleHabitar a cidade: algumas lições de uma experiência de ensinopt_BR
dc.typeArticlept_BR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record