dc.description.abstract | Abstract This paper aims at discussing on possibilities of the use of the so called information and communication technologies (ICT) in learning processes of architecture design through the Internet, known as virtual design studio (VDS). The results of four VDS experiences will be considered: International Design Studio (2002), Inhabiting the City (2004), RP_UB (2005) and UdeM (2005), all structuralized around the Habitation theme. Each one of these experiences had specific criteria and proper rules, keeping similarities and important recurrences with the others as well. Three categories of analysis are proposed for the brief reading presented here: 1. The virtual design studio as an academic course: teachers, students, teams, 2. Hardware and software: the role of the media and the debatable infrastructure, and 3. The didactic-pedagogical aspects. Resumo Esse artigo visa a refletir sobre possibilidades de uso das chamadas tecnologias de informação e comunicação em processos de ensino de projeto de arquitetura, em particular através da internet, no formato conhecido como ateliê virtual de projeto. Para isso, serão utilizados resultados de quatro experiências de ateliê virtual, a saber: International Design Studio (2002), Habitar a Cidade (2004), RP_UB (2005) e UdeM (2005), todos estruturados em torno da temática Habitação. Cada uma dessas experiências apoiou-se em critérios específicos e regras próprias, mas guarda similaridades e recorrências importantes com as demais. As categorias de análise estabelecidas para a breve leitura que aqui se propõe são: 1. O ateliê virtual como disciplina: professores, alunos, equipes, 2. Hardware e software: o papel do meio e a infra-estrutura discutível, e 3. Os aspectos didático-pedagógicos. | pt_BR |