Show simple item record

dc.contributor.authorTinoco, Marcelo
dc.contributor.authorTeixeira, Rubenilson
dc.contributor.authorBorges, Amadja
dc.contributor.authorMoraes, Maria Cristina
dc.contributor.authorBentes, Dulce
dc.contributor.authorCosta, Fernando
dc.date.accessioned2021-08-08T19:20:16Z
dc.date.available2021-08-08T19:20:16Z
dc.date.issued2003-10-01
dc.identifier.issn8572731806
dc.identifier.urihttp://projedata.grupoprojetar.ct.ufrn.br/dspace/handle/123456789/1385
dc.descriptionTrabalho apresentado em Mesa Redonda no Seminário Projetar 2003 - Natalpt_BR
dc.description.abstractABSTRACT The present paper aims at reflecting upon the teaching experience in architectural design for urban and rural areas at the Department of Architecture of Rio Grande do Norte’s Federal University. This experience, developed within the subject named Integrated Workshop of Architecture and Urbanism, keeps a close relation with the architectural course’s final academic work leading to a diploma in architecture and urbanism as well as with community outreach projects. As a result, complete intervention projects are developed, from urban or rural design to detailed architectural projects of buildings, street network, urban furniture, landscaping and urban signage. The subject Integrated Workshop has been organised along three basic axes: a) housing design, especially for low income people living either in slums or in low income areas of a more consolidated nature; b) intervention in specific parts of the urban fabric, such as the city seafront and coastal zones, historical sites and central areas; c) rural habitats, through the study of rural community projects for agrarian reform, especially for rural settlements of the Landless Workers Movement – MST. RESUMO O presente trabalho tem como objetivo refletir sobre a experiência de ensino de projeto arquitetônico urbano e rural no Departamento de Arquitetura da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, no âmbito da disciplina Atelier Integrado de Arquitetura e Urbanismo, e suas interfaces com os Trabalhos Final de Graduação e Projetos de Extensão Universitária. Como produto da disciplina são desenvolvidos projetos de intervenção completos, abrangendo desde o desenho urbano ou rural até o projeto detalhado de arquitetura dos edifícios, traçado viário, mobiliário urbano, paisagismo e programação visual. A Disciplina Atelier Integrado tem se estruturado segundo três eixos básicos: a) O Projeto da Habitação, sobretudo aquela destinada às populações de baixa renda assentadas em favelas ou em áreas consolidadas, caracterizadas como bolsões de pobreza; b) Intervenções em Frações Urbanas, tais como a Orla Marítima, Sítios Históricos e Áreas Centrais; c) Habitats Rurais, através do estudo das tipologias dos habitats rurais dos projetos de reforma agrária e necessidades específicas dos assentamentos do Movimentos dos Trabalhadores Sem Terra / MST.pt_BR
dc.description.sponsorship-pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherPPGAU/UFRNpt_BR
dc.subjectMetodologia de Projetopt_BR
dc.titleEspecificidades e interfaces no ensino de Projeto: a experiência do atelier integrado no Departamento de Arquitetura da UFRNpt_BR
dc.typeArticlept_BR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record