dc.description.abstract | At times when quality and sustainable development are words in fashion, a part of the control over socioenvironmental practices demands regulation and public-revenue of initiatives (public and particular) in areas from medicine to civil construction, passing through alimentation, individual habits, energy, etc. In this context, it is necessary to give attention to childhood, since the kid represents the future/continuity of the actual society. Therefore, school being one of the most important places of the child’s life experience, the worries about your environmental quality needs to be doubled, especially when the institution deals with kids younger than 7 years old. In Brazil, the National Constitution of 1988 recognizes children education as a right for kids whose age is between 0 and 6 years old, becoming a obligation of the State, and specifically of the municipality, demanding that the cities create control instruments according to their own peculiarities. This has raised the opportunity to look critically each reality in order to limit social and environmentally coherent proposals. For this task, this project opted to use POE. Starting from a basic research plan, 41 pre-schools from Natal-RN were visited and 16 were inspected. In 5 of them, the project was applied in detail, involving multi-methods: interviews, behavior settings analysis, behavior observation, simplified behavioral mapping, questionnaires (adults) and thematicdrawing (children). POE showed a very efficient way to approach the problem, because the results provided a accurate analysis of the architectonic object and of the environment in which it is inserted, under the technical point of view, as well as the users perception. The information is used as base to discussion about the educative space to this specific age. They aided the guideline elaboration looking for a future creation of norms that regulate the existing enterprises and guide the elaboration of architectonic proposals accurate to the local people’s necessities. RESUMO: Numa época em que qualidade e sustentabilidade são palavras em evidência, parte do controle sobre as práticas sócio-ambientais exige regulamentação e fiscalização das iniciativas (públicas e privadas) em áreas que abrangem desde a medicina até a construção civil, envolvendo alimentação, hábitos individuais, educação, consumo energético, etc. Nesse contexto é necessária especial atenção com a infância, pois a criança representa o próprio futuro/continuidade da sociedade. Assim, sendo a escola um dos principais locais de vivência infantil, a preocupação com sua qualidade ambiental precisa ser redobrada, sobretudo em se tratando de instituições que lidam com menores de 7 anos. No Brasil, a Constituição de 1988 reconheceu a educação infantil como direito da criança com idade entre 0 e 6 anos, tornando-a uma obrigação do Estado delegada ao âmbito municipal, exigindo que os municípios criem instrumentos de controle adequados. Isso gerou a oportunidade de olhar-se criticamente cada realidade a fim de delimitar-se propostas social e ambientalmente coerentes, tarefa na qual este trabalho optou por utilizar a APO. Partindo de um roteiro básico de pesquisa, foram visitadas 41 pré-escolas em Natal-RN e vistoriadas 16. Em 5 destas o trabalho foi aprofundado, envolvendo multi-métodos: entrevistas, análise de behavior settings, observação de comportamento, mapeamento comportamental simplificado, questionários (adultos) e elaboração de desenho-temático (crianças). A APO mostrou-se uma forma eficiente de abordagem do problema, pois os resultados obtidos proporcionaram uma análise acurada do objeto arquitetônico e do ambiente no qual o mesmo se insere, tanto sob o ponto de vista técnico quanto a partir da percepção dos usuários. Os dados serviram como base à discussão sobre os espaços educativos para aquela faixa etária, e subsidiaram a elaboração de diretrizes visando a futura criação de normas que fiscalizem os empreendimentos existentes e orientem a elaboração de propostas arquitetônicas adequadas às necessidades da população local. | pt_BR |